Kėbulo dažymas – tai ne tik estetinė procedūra, bet ir svarbi kėbulo apsaugos dalis, kuri užtikrina ilgesnį automobilio tarnavimo laiką bei padeda išlaikyti transporto priemonės vertę. Šis procesas dažniausiai taikomas po įvairių kėbulo remonto darbų – įlenkimų šalinimo, detalių keitimo ar įbrėžimų korekcijos. Tačiau kartais vairuotojai nusprendžia perdažyti automobilį ir dėl kitų priežasčių – norėdami pakeisti spalvą, atnaujinti blukusią dangą ar tiesiog suteikti automobiliui naują charakterį.
Kada ir kodėl reikalingas kėbulo dažymas?
Kėbulo dažymas gali būti reikalingas įvairiais atvejais. Dažniausiai jis atliekamas po remonto darbų – pavyzdžiui, jei automobilis dalyvavo eismo įvykyje, buvo pažeistos sparno ar durų sritys, po suvirinimo ar tiesinimo dažymas padeda atkurti vientisą išvaizdą. Naujos detalės, tokios kaip sparnai ar buferiai, dažniausiai būna tik gruntuoti – jų paviršius pilkos arba juodos spalvos, todėl būtina juos nudažyti transporto priemonės spalva.
Kitas dažnas atvejis – lakavimo arba dažų dangos pažeidimai. Laikui bėgant, nuo stogo ar kapoto gali luptis lakas, išblukti dažai ar atsirasti gilūs įbrėžimai, pasiekę gruntą. Tokie defektai ne tik gadina automobilio išvaizdą, bet ir leidžia drėgmei ar purvui paveikti kėbulą, todėl dažymas tampa ne tik estetiniu, bet ir prevenciniu sprendimu.
Vis dažniau automobilių savininkai renkasi spalvos keitimą – tai gali būti susiję su noru išsiskirti, sukurti išskirtinį įvaizdį ar atnaujinti seną išvaizdą. Reikia žinoti, kad keičiant oficialią spalvą, būtina apie tai informuoti institucijas – „Regitroje“ privaloma atnaujinti automobilio dokumentus.
Kruopštus paruošimas – sėkmingo dažymo pagrindas
Dažymo kokybė didele dalimi priklauso nuo to, kaip profesionaliai buvo atliktas paviršiaus paruošimas. Visų pirma, šlifuojamos pažeistos vietos, pašalinamos rūdys, senas lakas, atšokę dažai. Jei paviršius buvo glaistytas, glaistas nušlifuojamas taip, kad pereinantis plotas būtų lygus ir nejaustų jokių perėjimų pirštu.
Kitas svarbus etapas – paviršiaus nuriebalinimas. Silikono valikliai padeda pašalinti riebalus ir dulkes, kurios gali paveikti dažų sukibimą. Prieš dažant automobilis dar apipučiamas suslėgtu oru, o paviršius nuvalomas lipnia servetėle – taip surenkamos net smulkiausios dulkės.
Nepaprastai svarbus ir maskavimo procesas. Tos dalys, kurios nedažomos – langai, padangos, žibintai, chromuoti elementai – yra kruopščiai uždengiamos specialiomis plėvelėmis ir juosta. Tai leidžia dažyti tik reikiamą plotą, o aplinkinės dalys išlieka švarios. Dažant tik vieną automobilio zoną, dengiama ir aplinkui esanti sritis, kad būtų sukurtas vizualiai vientisas perėjimas.
Kai ant paviršiaus atsiranda pliko metalo arba glaistyto pagrindo plotų, jie gruntuojami. Gruntas užtikrina dažų sukibimą, apsaugo metalą nuo korozijos ir sukuria tolygią bazę tolesniam dažymui.
Kaip vyksta pats dažymo procesas?
Šiuolaikinis kėbulo dažymas vykdomas naudojant pažangias, aplinkai draugiškas technologijas. Dauguma servisų šiandien dirba su vandens pagrindo dažais – jie mažiau teršia aplinką, nei seniau naudoti tirpikliniai. Tokie dažai purškiami keliais sluoksniais naudojant specialų purkštuvą, o po to padengiami skaidriu laku.
Visa procedūra atliekama profesionalioje dažymo kameroje, kurioje palaikoma švari, kontroliuojama aplinka. Oro filtravimo sistema neleidžia patekti dulkėms, o pakelta temperatūra iki 60 °C padeda dažams ir lakui greičiau sukietėti. Tai svarbu ne tik dėl trumpesnio džiūvimo laiko, bet ir dėl galutinio rezultato – paviršius tampa lygus, be dulkių įtraukų ar nelygumų.
Svarbus ir dažytojo meistriškumas – nuo purškimo kampo, atstumo ir dažų kiekio priklauso, ar paviršius bus tolygus. Jei dažai užpurškiami netolygiai, gali atsirasti nubėgimų ar vadinamasis „apelsino žievelės“ efektas. Tokiu atveju tenka šlifuoti ir purkšti iš naujo.
Dažniausiai naudojama dvisluoksnė sistema – baziniai dažai suteikia spalvą, o skaidrus lakas užtikrina apsaugą. Kai kurioms spalvoms, ypač perlamutrinėms, naudojama net trijų sluoksnių sistema – spalva, perlamutras, lakas.
Spalvos parinkimas ir perėjimų suderinimas
Vienas iš didžiausių iššūkių – tai spalvos suderinimas su likusiu automobilio kėbulu. Net jei žinomas originalus gamyklinis spalvos kodas, ilgainiui spalva gali būti pasikeitusi – dėl saulės, chemikalų ar tiesiog amžiaus. Todėl dažytojai ne tik naudoja kompiuterines sistemas dažams paruošti, bet ir atlieka bandomąjį purškimą, vizualiai lygina atspalvį.
Kartais, norint užtikrinti vientisumą, naudojamas vadinamasis „įvažiavimo“ metodas (blending) – dažai purškiami ne tik ant pažeistos detalės, bet ir užnešami ant gretimų dalių. Tai padeda išvengti aiškios ribos tarp seno ir naujo dažymo. Galiausiai visas plotas padengiamas laku, kuris suvienodina blizgesį ir sukuria tolygų vizualinį perėjimą.
Sudėtingų spalvų, tokių kaip trysluoksniai perlamutriniai dažai, atveju kartais tenka perdažyti net kelias detales, kad atspalvis atrodytų vienodai iš visų kampų.
Kėbulo dažymo kokybės ženklai ir priežiūra po darbų
Kokybiškai atliktas dažymas turėtų būti be matomų defektų – paviršius turi būti lygus, blizgus, be nelygumų ar dažų lašėjimo. Spalva turi būti vientisa, nesiskirti nuo gretimų kėbulo dalių.
Po dažymo būtina laikytis tam tikrų priežiūros taisyklių. Pirmąsias dvi savaites rekomenduojama vengti automatinės plovyklos ar agresyvių valymo priemonių. Taip pat verta reguliariai plauti automobilį, saugoti paviršių nuo paukščių išmatų ar kitų agresyvių medžiagų. Ilgalaikiam efektui rekomenduojama kėbulą periodiškai vaškuoti – tai suteiks papildomą apsaugą nuo aplinkos poveikio.
Apibendrinimas
Kėbulo dažymas – tai procesas, kuriame dera techninis tikslumas, estetiniai kriterijai ir praktinė patirtis. Tinkamai atliktas dažymas padeda atkurti automobilio išvaizdą, apsaugoti kėbulą nuo tolimesnių pažeidimų ir netgi padidinti transporto priemonės rinkos vertę. Pasirinkę profesionalius meistrus ir laikydamiesi rekomenduojamos priežiūros, galite džiaugtis ilgalaikiu, nepriekaištingu rezultatu.