Prieš prasidedant šaltiems orams svarbu iš anksto pasiruošti savo automobilį, kad vėliau automobilio remontas netaptų nemalonia staigmena. Tinkamai paruoštas automobilis ne tik užtikrina važiavimo saugumą žiemos sąlygomis, bet ir padeda išvengti didesnių gedimų bei neplanuotų remonto išlaidų. Lietuvoje žiemos dažnai būna atšiaurios – žema temperatūra, sniegas, ledas ir druskos ant kelio gali smarkiai paveikti automobilio techninę būklę. Žiemą dėl drėgmės ir barstomos druskos ant kelio kėbulo defektai bei korozija plinta kur kas greičiau, todėl laiku pastebėję ir sutvarkę net menkiausius defektus galite sutaupyti tiek laiko, tiek pinigų. Kai kurios smulkios problemos, pavyzdžiui, silpnas akumuliatorius ar susidėvėjusios valytuvų gumelės, šalčio metu gali peraugti į rimtus nesklandumus, tad geriau jomis pasirūpinti dar prieš atšąlant orams. Šiame straipsnyje aptariame 10 svarbiausių žingsnių, kuriuos verta atlikti norint tinkamai paruošti automobilį artėjančiam žiemos sezonui.

1. Padangos ir protektoriaus gylis

Prieš žiemą itin svarbu įsitikinti, kad jūsų automobilis būtų su tinkamomis žieminėmis padangomis. Žieminė padanga yra pagaminta iš minkštesnės gumos mišinio, todėl esant šalčiui ji išlieka elastingesnė ir geriau sukimba su slidžia kelio danga. Daugelis žieminių padangų žymimos raide „M+S” (angl. Mud + Snow – purvas ir sniegas) arba turi specialų snaigės simbolį, nurodantį, kad jos pritaikytos naudojimui šaltuoju metų laiku. Beje, pagal Kelių eismo taisykles Lietuvoje žieminės padangos yra privalomos nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d., todėl artėjant šiam laikotarpiui vasarines padangas būtina pasikeisti.

Taip pat atkreipkite dėmesį į padangų protektoriaus gylį. Rekomenduojama padangas patikrinti jau rudenį – jei protektoriaus gylis mažesnis nei 4 mm, žiemai tokias padangas derėtų keisti naujomis. Nors minimalus leistinas žieminių padangų protektorius yra 3 mm, artėjant šiai ribai padangos praranda didelę dalį savo efektyvumo. Nudilus protektoriui, padangos blogiau išstumia sniegą ir vandenį, gerokai pailgėja stabdymo kelias ir suprastėja automobilio valdymas slidžiame kelyje. Nepamirškite ir padangų oro slėgio – krentant oro temperatūrai slėgis padangose mažėja, todėl reguliariai tikrinkite, kad jis atitiktų gamintojo rekomenduojamas vertes. Važiavimas su netinkamomis ar per mažai pripūstomis padangomis žiemą smarkiai padidina avarijos riziką. Galiausiai, jeigu automobilyje yra atsarginis ratas, patikrinkite ir jo būklę – prireikus keisti prakirstą padangą žiemą, norėsite, kad atsarginė taip pat būtų tinkama naudoti.

2. Akumuliatoriaus būklės patikra

Akumuliatorius žiemą patiria bene didžiausią apkrovą – šalti orai ženkliai sumažina jo talpą ir startinę srovę. Net ir tvarkingas akumuliatorius šaltyje turi mažiau galios, todėl prieš žiemą labai svarbu patikrinti jo būklę specialiu testeriu arba servise. Visų pirma, pamatuokite akumuliatoriaus įtampą. Jei voltmetras rodo žemesnę įtampą, tai ženklas, kad akumuliatorių reikėtų įkrauti arba net pakeisti nauju, kadangi žiemą jo silpnumas gali lemti neužsivedantį variklį.

Taip pat atlikite vizualią apžiūrą: patikrinkite akumuliatoriaus gnybtus ir kontaktus. Jei ant jų susikaupę korozijos (baltų ar žalsvų apnašų), atsargiai nuvalykite jas vieliniu šepečiu ir specialiu kontaktų valikliu – oksiduoti kontaktai blogina elektros grandinės laidumą. Įsitikinkite, kad akumuliatorius automobilyje tvirtai pritvirtintas savo vietoje, nes važiuojant per nelygumus laisvas akumuliatorius gali judėti ir pažeisti laidus ar net pats suskilti. Jeigu kasdien važiuojate labai trumpus atstumus, akumuliatorius nespėja pilnai pasikrauti, tad jo įtampa palaipsniui kris – tokiu atveju kartkartėmis naudinga ilgesnė kelionė ar papildomas įkrovimas įkrovikliu. Atminkite, kad įprasta akumuliatoriaus tarnavimo trukmė yra apie 4–6 metai; senesnis akumuliatorius žiemą jau gali neatlaikyti apkrovų. Beje, verta profilaktiškai patikrinti ir generatoriaus veikimą – jeigu generatorius prastai krauna, net ir naujas akumuliatorius greitai išsikraus. Trumpai tariant, pasirūpinkite, kad akumuliatoriaus energijos atsargos būtų maksimalios dar prieš prasidedant dideliems šalčiams.

Du autoserviso meistrai tikrina pakeltą automobilį – padangos, važiuoklės ir kėbulo remonto apžiūra keltuve.

3. Variklio alyva ir aušinimo skystis

Variklio alyva – gyvybiškai svarbus skystis, užtikrinantis sklandų visų judančių variklio dalių darbą. Prieš žiemą patikrinkite alyvos lygį – jei trūksta, būtinai papildykite iki normos. Taip pat įvertinkite, kada paskutinį kartą alyva buvo keista: senos ar daug kilometrų nuvažiavusios alyvos tepimo savybės suprastėja, o žiemą tirštesnė, užteršta alyva apsunkina variklio užvedimą. Daugelis gamintojų rekomenduoja alyvą keisti bent kartą per metus arba kas ~10 tūkst. kilometrų, tad jeigu artėja planinis keitimas – neatidėliokite jo. Žiemai verta rinktis mažesnės klampos alyvą, nes tokia alyva lengviau cirkuliuoja esant minusinei temperatūrai ir padeda varikliui greičiau pasiekti darbinę temperatūrą.

Nepamirškite patikrinti ir variklio aušinimo skysčio (antifrizo) lygio bei būklės. Aušinimo skystis žiemą neleidžia varikliui užšalti, o vasarą – neperkaisti, be to, jis apsaugo aušinimo sistemą nuo korozijos. Jeigu jį keitėte seniai, vertėtų tai padaryti profilaktiškai. Pilant naują antifrizą, naudokite gamintojo rekomenduojamos specifikacijos skystį ir tinkamai jį atskiesti distiliuotu vandeniu. Svarbu, kad aušinimo skystyje būtų pakankama koncentracija – jis turi atlaikyti bent -30 °C ar dar žemesnę temperatūrą. Be to, apžiūrėkite, ar sistemoje nėra nuotėkių: pažiūrėkite po automobilio apačia ar aplink variklio skyrių, ar nesimato lašančio skysčio, patikrinkite žarnas ir jungtis. Jeigu jūsų automobilis turi variklio blokų šildytuvą arba autonominį šildymo įrenginį, išbandykite jo veikimą dar prieš žiemą – tai labai pravers šaltais rytais ir sumažins apkrovą varikliui bei akumuliatoriui užvedimo metu.

4. Stabdžių sistema ir važiuoklės patikra

Žiemą sudėtingos eismo sąlygos – sniegas, apledijęs kelias, reikalauja, kad automobilio stabdžiai veiktų nepriekaištingai. Prieš šalčius būtinai apžiūrėkite stabdžių diskus ir kaladėles: jų darbinis paviršius neturėtų būti per daug suplonėjęs ar stipriai surūdijęs. Jei diskų storis arba kaladėlių likutis artėja prie leistinos minimalios ribos, nedelskite juos pakeisti – susidėvėję stabdžiai neužtikrins efektyvaus stabdymo, ypač ekstremaliomis sąlygomis. Taip pat patikrinkite stabdžių skysčio lygį. Jeigu jo trūksta, tai gali byloti apie stabdžių trinkelių nudilimą arba galimą nuotėkį sistemoje. Stabdžių skystį apskritai rekomenduojama keisti pagal gamintojo grafiką, nes ilgainiui jis sugeria drėgmę. Drėgmės prisotintas stabdžių skystis praranda savo efektyvumą ir ekstremaliame šaltyje net gali užšalti, kas sukeltų labai pavojingą stabdžių sistemos gedimą.

Apžiūrėję stabdžius, nepamirškite patikrinti ir visos važiuoklės būklės. Keičiant padangas žiemai, pravartu įvertinti amortizatorių, rato guolių, pakabos svirčių, šarnyrų ir vairo traukių būklę. Žiemos metu, kai keliai dažnai duobėti, padengti sniegu ar ledu, važiuoklės elementai patiria didesnius krūvius, todėl jei kuris nors komponentas jau susidėvėjęs, šaltuoju sezonu jis gali galutinai sugesti. Jeigu važiuojant jaučiate vibraciją, bildesius, būtina atlikti pakabos ir ratų suvedimo patikrą autoservise. Tinkamai sureguliuota ir tvarkinga važiuoklė užtikrina geresnį ratų sukibimą su keliu bei tiesesnį važiavimą, o tai ypač svarbu ant slidžios dangos. Trumpai tariant, žiemą reikia visiškai pasitikėti tiek stabdžiais, tiek pakaba – todėl pašalinkite bet kokius šių sistemų trūkumus dar prieš išvažiuodami į apsnigtą kelią.

5. Šildymo sistema

Žiemą veikianti automobilio šildymo ir vėdinimo sistema yra ne tik komforto, bet ir saugumo klausimas – juk per užšalusius ar rasotus stiklus galima tiesiog nepastebėti pavojaus kelyje. Todėl patikrinkite, ar veikia salono šildytuvas ir ventiliatorius: įsitikinkite, kad įjungus šildymą po kurio laiko iš ventiliacijos angų pučia šiltas oras. Jeigu oras lieka šaltas, gali būti sugedęs termostatas – jį reikėtų pakeisti, kad variklis pasiektų darbinę temperatūrą. Taip pat patikrinkite, ar veikia visi režimai: ar pučia oro srautą į priekinį stiklą, ar veikia ventiliatoriaus greičio reguliavimas. Gerai veikianti šildymo sistema ne tik sukuria jaukumą salone, bet ir padeda labai greitai nuvalyti langus nuo rasojimo ar apšalimo.

Be to, nepamirškite salono oro filtro: užsikimšęs salono filtras gali ženkliai sumažinti oro srauto stiprumą ir apsunkinti langų nupūtimą. Jei filtrą seniai keitėte, prieš žiemą jį pakeiskite nauju – tai nebrangi, bet naudinga investicija. Taip pat atkreipkite dėmesį, ar ventiliatorius nedaro neįprastų garsų. Pastebėjus drėgmės ar aušinimo skysčio kvapą viduje, vertėtų patikrinti, ar nėra nuotėkio iš salono radiatoriaus ar jo žarnelių. Galiausiai, naudodamiesi šildymu ir kitais elektros prietaisais, stenkitės neperkrauti akumuliatoriaus: prieš užgesindami variklį po trumpos kelionės, leiskite jam dar minutę kitą padirbti tuščiąja eiga, kad generatorius spėtų papildomai įkrauti akumuliatorių.

6. Apšvietimo įranga

Tamsiuoju metų laiku gerai veikiantys žibintai yra būtina sąlyga saugiam vairavimui. Rudenį ir žiemą dienos trumpos, dažnai lyja ar sninga, todėl patikrinkite visą automobilio apšvietimo įrangą. Įsitikinkite, kad be priekinių žibintų veikia ir visi posūkių signalai, gabaritinės lemputės, stabdžių žibintai, galinis rūko žibintas bei valstybinio numerio apšvietimas. Jeigu kuri nors lemputė perdegusi – nedelsdami ją pakeiskite nauja. Taip pat apžiūrėkite žibintų gaubtus: juose neturi būti įtrūkimų, pro kuriuos patektų drėgmė, o ant paviršiaus neturėtų būti storo purvo sluoksnio. Žibintų stiklams ar plastikiniams gaubtams esant stipriai oksidavusiems, verta juos nupoliruoti arba atnaujinti, kad šviesa būtų skaidri ir ryški. Nepamirškite nuvalyti žibintų prieš kiekvieną kelionę, ypač ilgą – šviesos prigęsta, jei žibintus padengia purvas, sniegas ar ledas.

Po važiuoklės ar kėbulo remonto, taip pat profilaktiškai kasmet, rekomenduojama patikrinti priekinių žibintų sureguliavimą – jie turi būti nustatyti tokiame aukštyje, kad gerai apšviestų kelią, bet neakintų priešpriešinių vairuotojų. Jei jūsų automobilis turi papildomus rūko žibintus, įsitikinkite, kad ir jie veikia – rūkas ar smarkiai sningant jie gali labai padėti matomumui. Trumpai tariant, visi žibintai turi veikti be priekaištų, kad žiemą būtumėte matomi ir patys gerai matytumėte kelią.

7. Langų, valytuvų ir stiklų apiplovimo skysčio patikra

Geras matomumas – kritiškai svarbus žiemą, kai keliai nuolat aptaškomi purvu ir druska. Patikrinkite, ar priekinio bei galinio stiklo valytuvai tinkamai nuvalo stiklą per visą jų darbinę zoną. Jei valytuvų gumelės suskilinėjusios, sukietėjusios ar palieka ruožus ant stiklo, nedvejodami pakeiskite jas naujomis. Dažnai patariama valytuvų gumeles keisti bent kartą per metus – geriausia prieš žiemos sezoną. Taip pat įsitikinkite, kad pats valytuvų mechanizmas veikia sklandžiai: pakelkite valytuvų svirtis ir patikrinkite, ar jos laisvai juda. Jeigu anksčiau ant stiklo plovimo sistemos buvo išsiliejęs vanduo ar skystis, įsitikinkite, kad jis neužšalo ant judančių dalių – užšalusios nuosėdos gali trikdyti valytuvų darbą. 

Nepamirškite pripildyti langų plovimo skysčio bakelio žieminiu plovimo skysčiu. Vasarai skirtas skystis ima šalti jau prie 0 °C, todėl artėjant šalnoms jį būtina pakeisti specialiu, žiemai pritaikytu skysčiu. Įsigykite kokybišką žieminį stiklų ploviklį, kuris ne tik neužšąla esant neigiamai temperatūrai, bet ir padeda tirpdyti šerkšną ant stiklo. Jei bake dar liko vasarinio skysčio, išnaudokite jį ir supilkite žieminį – venkite maišyti, nes skysčio savybės gali suprastėti. Užpildę bakelį, pabandykite papurkšti skysčio ant stiklo, kad žieminis skystis pratekėtų per visą sistemą – taip išvengsite likusio vandens užšalimo žarnelėse ar purkštukuose.

Įsitikinkite, kad veikia ir purkštukai – jie neturi būti užsikimšę nešvarumais ir turi tinkamai nukreipti skysčio srovę ant stiklo. Esant dideliems šalčiams, patartina nakčiai atlenkti valytuvus nuo stiklo – tuomet jie neprikibs prie stiklo paviršiaus ir gumos nebus pažeistos bandant atplėšti. Taip pat nevalykite užšalusio stiklo valytuvais – pirmiausia nuvalykite ledą grandikliu arba pašildykite stiklą, kad nepažeistumėte valytuvų gumų. Žiemą visuomet turėkite ir ledo grandiklį bei šepetėlį sniegui – prieš pradėdami važiuoti, nuvalykite ne tik stiklus, bet ir žibintus bei automobilio stogą, kad krentantis sniegas netrukdytų jums ir kitiems eismo dalyviams.

8. Kėbulo būklė ir antikorozinė apsauga

Automobilio kėbulas žiemą kenčia bene labiausiai – druskos ir cheminės medžiagos, barstomos ant kelių, aktyviai ardo automobilio dažų sluoksnį ir skatina rūdžių susidarymą. Todėl dar prieš žiemą kruopščiai apžiūrėkite visą kėbulą: ieškokite įbrėžimų, įlenkimų, nusilupusio dažų lako ar vietų, kuriose matyti plikas metalas. Net ir mažas dažų pažeidimas gali tapti korozijos židiniu – per jį drėgmė ir druska pasieks metalą ir pradės jį ėsti. Radus tokių pažeidimų, rekomenduojama nedelsti ir sutvarkyti juos dar prieš žiemą: smulkius įbrėžimus galima apdoroti specialiu dažų pieštuku ar antikoroziniu pieštuku, o didesnius pažeidimus vertėtų patikėti profesionalams, kad būtų tinkamai perdažyti. Jei neturite galimybės iškart sutaisyti pažeidimo, bent jau uždenkite jį laikinai apsaugine vaško ar antikorozine danga – tai šiek tiek sulaikys rūdijimą.

Siekiant apsaugoti kėbulą, naudinga dar rudenį atlikti automobilio antikorozinį padengimą. Specialistai gali padengti automobilio apačią, slenksčius, ratų arkų vidų ir kitas jautrias vietas specialiu vašku ar polimerine danga, kuri sudarys apsauginį barjerą nuo drėgmės ir druskų. Net ir su tokia danga, žiemą patariama reguliariai plauti automobilį – ypač tas dalis, kuriose kaupiasi druska. Stenkitės nuplauti automobilio apačią po kiekvieno pasivažinėjimo itin sūriuose keliuose. Taip pat žiemą geriau plauti automobilį rankinėse plovyklose arba automatinėse su geru džiovinimu – kad vanduo neužsistovėtų plyšiuose ir neprišaltų. Galiausiai, nepamirškite pasirūpinti ir užrakinimo mechanizmais bei durų gumomis: dar prieš šalčius patepkite durų vyrius ir spyneles specialiu tepalu, o durų gumines tarpines sutepkite silikonine priemone. Tai apsaugos spynas ir guminius sandariklius nuo užšalimo – durys lengvai atsidarys, o guma nesuplyš, net jei lauke bus itin žema temperatūra.

9. Degalų sistema

Degalų sistemos priežiūra žiemą dažnai pamirštama, tačiau netinkamas kuras gali rimtai pakenkti variklio darbui šaltyje. Jeigu jūsų automobilis varomas dyzelinu, naudokite tik žieminį dyzeliną. Žieminis dyzelinas turi specialių priedų, neleidžiančių kurui sutirštėti net esant dideliems šalčiams. Papildomai galima įsigyti ir įpilti į baką antiparafininių priedų, kurie dar labiau sumažina kuro stingimo temperatūrą – tai aktualu, jei prognozuojami ekstremalūs šalčiai žemiau -25 °C. Taip pat dyzelinių automobilių savininkams vertėtų prieš žiemą pakeisti kuro filtrą – susikaupusi drėgmė filtre gali užšalti ir blokuoti kuro padavimą. Nepamirškite patikrinti ir kaitinimo žvakių: dyzeliniam varikliui jos labai svarbios šaltam užvedimui, todėl jei žvakės silpnai kaitina, variklis sunkiai užsives net su geru akumuliatoriumi.

Benzininiams varikliams taip pat kenkia drėgmė bake – esant temperatūrų svyravimams ten kaupiasi kondensatas. Kad išvengtumėte vandens patekimo į kuro sistemą, galite įpilti į benziną specialaus priedo, kuris suriša drėgmę, arba tiesiog stenkitės visuomet palaikyti bent pusę bako degalų. Didesnis kuro kiekis bake mažina laisvos erdvės, kurioje galėtų formuotis kondensatas, be to, pilnas bakas pravers, jei netikėtai įstrigtumėte spūstyje – galėsite ilgiau šildyti automobilio saloną. Taip pat atkreipkite dėmesį į benzininio variklio žvakes ir uždegimo sistemą: sudrėkus laidams ar esant silpnai kibirkščiai, šaltu oru taip pat gali būti sunku užvesti. Trumpai tariant, naudokite kokybiškus degalus, reguliariai keiskite kuro filtrą ir venkite drėgmės patekimo į sistemą – tuomet kuras tekės laisvai net ir spaudžiant šaltukui.

Mechanikai matuoja padangos slėgį ir apžiūri protektorių pakeltame automobilyje – profesionalus autoserviso kėbulo remonto darbas.

10. Avarinis automobilio rinkinys

Žiemą svarbu pasirūpinti ne tik pačiu automobiliu, bet ir būti pasiruošus pačiam vairuotojui netikėtoms situacijoms. Todėl rekomenduojama automobilyje turėti avarinį žiemos rinkinį, kuris pravers nutrūkus kelionei ar įstrigus kelyje. Į tokį rinkinį patartina įtraukti šiuos daiktus:

  • Galingas prožektorius arba žibintuvėlis (geriausia su naujomis baterijomis arba rankinis-dinaminis, kad galėtumėte naudoti nepriklausomai nuo automobilio akumuliatoriaus).
  • Atsarginių automobilio lempučių komplektas (kad prireikus galėtumėte pakeisti perdegusią lemputę ir liktumėte matomi kelyje).
  • Akumuliatoriaus užvedimo laidai (padės užvesti variklį nuo kito automobilio, jei jūsiškio akumuliatorius išsikrautų).
  • Vilkimo lynas (pravers, jei dėl slidumo ar gedimo teks ištempti automobilį iš griovio, pusnies ar patraukti į saugesnę vietą).
  • Pirmosios pagalbos vaistinėlė (ji privalo būti automobilyje pagal KET reikalavimus, tačiau įsitikinkite, kad yra sukomplektuota ir nepasibaigęs jos priemonių galiojimo laikas).
  • Šilta antklodė arba termo drabužių komplektas (jei tektų ilgai laukti pagalbos šaltame automobilyje, galėsite sušilti ir išvengti nušalimų).
  • Mažas kastuvas sniegui ir ledo grandiklis su šepečiu (kad galėtumėte nusikasti sniegą aplink ratus ir nuvalyti užpustytą ar apledėjusį automobilį prieš bandydami pajudėti iš vietos).
  • Nešiojama „power bank“ baterija arba automobilinis telefono įkroviklis (kad visada galėtumėte pasikrauti mobilųjį telefoną ir iškviesti pagalbą, jei išsikrautų telefono baterija).
  • Trumpa techninė atmintinė su svarbiausiais patarimais (instrukcija, kaip užvesti variklį „įkrovimo kabeliais”, kaip patikrinti ir pakeisti saugiklį, ir pan.).

Tokie daiktai užims nedaug vietos bagažinėje, tačiau jų turėjimas gali būti neįkainojamas kritinėje situacijoje. Geriau būti pasiruošusiam iš anksto, nei laukti pagalbos tuščiomis rankomis žiemos sąlygomis.

Apibendrinimas

Visus aukščiau išvardintus patikrinimus ir paruošiamuosius darbus patariama atlikti dar iki pirmųjų stipresnių šalnų. Idealu, jei tai gali padaryti profesionalai techninės priežiūros dirbtuvėse – taip būsite tikri, kad viskas patikrinta kruopščiai. UAB AV Terminal – kvalifikuota automobilių kėbulo remonto įmonė Vilniuje, turinti modernią įrangą dažymui ir remontui – įvertins, kurioms jūsų transporto priemonės dalims reikalingas remontas ar profilaktika, pasirūpins korozijos prevencija ir atliks visus būtinus darbus. Pasiruoškite atšiauriam sezonui laiku ir taip apsaugokite savo automobilį. Tuomet net ir šalčiausiomis dienomis keliausite saugiai, o nenumatytas automobilio remontas nesugadins jums dienos.